Halaman

17 December 2013

BANJIR DI KAMPUNGNYA PASIR GAJAH KEMAMAN NAMUN KHAIRUL TETAP MERAIH EMAS DI SUKAN SEA DI MYANMAR



Biarpun masih dalam kesedihan dilanda banjir besar, anak Kemaman, Khairul Anuar Mohamad masih mampu mencipta sejarah penting apabila meraih pingat emas pertama bagi dirinya di Sukan SEA ke 27 semalam.
  Anak Kemaman yang baru berusia 22 tahun, adalah anak muda kelahiran Batu 10, Pasir Gajah, Kemaman, Terengganu ini berjaya menyembunyikan sebarang perasaan gentar dari riak wajahnya ketika berdepan dengan lawan yang jauh lebih berusia dan berpengalaman daripadanya.
  Lantas beliau meraih emas bagi acara recurve individu lelaki selepas mengetepikan cabaran atlet senegara Atiq Bazil Bakri dengan 7-1 dalam aksi final di Lapangan Memanah Wunna Theik, di bandar Naypiytaw Myanmar. Beliau mahu menghadiahkan pingat emas itu kepada ibunya Kelsom Dollah, yang sedang mengalami kepayahan selepas rumah mereka di Pasir Gajah, Kemaman, dilanda banjir.
 "Saya risau dengan keadaan ibu saya apabila terputus hubungan beberapa hari lepas namun saya rasa sedikit lega apabila kini dapat menghubungi mereka kembali.
  "Hingga kini saya tidak dapat memberi fokus sepenuhnya kepada pertandingan kerana risau dengan keadaan mereka (keluarga) di Malaysia namun saya akan cuba lakukan yang terbaik di sini," katanya.  Pemanah Olimpik negara itu berkata beliau akan berusaha memastikan sasaran peribadinya iaitu tiga pingat emas dapat direalisasikan. "Saya harap mampu mencapai sasaran peribadi dua lagi pingat emas menerusi acara recurve berpasukan lelaki dan recurve beregu campuran," katanya.
  Beliau turut memuji Atiq Bazil yang mempamerkan prestasi cemerlang kerana berupaya memberi cabaran kepadanya sekalipun masih berstatus junior.
  "Bagi saya kejayaan Atiq Bazil mara ke pusingan akhir adalah satu pencapaian yang baik dan beliau mampu pergi jauh lagi. "Saya teringat ketika pertama kali menyertai Sukan SEA di Indonesia dua tahun lepas juga mara ke final," katanya.
  Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said mengucap tahniah di atas kejayaan anak Kemaman itu yang sudah pasti menaikkan lagi imej Terengganu yang sememangnya telah banyak melahirkan jaguh-jaguh sukan negara.
 “Saya amat bangga dan berterima kasih kepada kepada anak muda dari Kemaman itu yang telah mencipta rekod itu”.