Halaman

21 August 2013

PEMUDA GIGIH MENCARI REZEKI

Oleh: Aminudin Ismail 

Mohd Khairi sedang mengemas botol minuman di gerainya.

SEORANG pemuda Mohd Khairi Jauhari, 26, dari Kampung Sungai Lerek, Setiu tetap berusaha mencari rezeki halal dengan menjual air minuman berhampiran sebuah sekolah di Sungai Lerek biarpun dia tidak mampu berjalan dengan sempurna kerana mengalami masalah pada bahagian lutut akibat kemalangan jalanraya.

 Mohd Khairi berkata, selepas terbabit dengan kemalangan itu, dia hampir setahun tidak dapat bergerak dan hanya terlantar di katil tetapi bersyukur kerana selepas itu dia mampu bergerak dan berjalan mengunakan tongkat.

“Saya koma selama tiga hari dan selepas sedar saya dapati saya tidak dapat berjalan kerana mengalami patah kaki kiri dan sakit bahu. Selepas mendapat rawatan beberapa kali di Hospital, akhirnya saya mampu berjalan mengunakan tongkat selepas kaki saya dimasukan sebatang besi dan setahun selepas kemalangan saya semakin sihat walaupun tidak boleh berjalan sebagaimana orang lain,” katanya.

 Menurutnya, hasil daripada menjual air minuman itu, dia memperolehi pendapatan kasar sekitar RM30 hingga RM50 sehari dan boleh membantunya menampung perbelanjaan harian kerana dia tidak mampu melakukan kerja yang memerlukan tenaga yang banyak.