Halaman

29 May 2013

Mutu pengadilan jadi pertikaian

Oleh: Aida Abd Rahman

Rasa kecewa dan terkilan dengan kegagalan pasukan Terengganu yang kecundang di pentas separuh akhir menentang Kelantan akibat mutu pengadilan lemah, bukan sahaja memberi kesan kepada seluruh penyokong pasukan Penyu, malah turut dirasai Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said.

Beliau yang hadir memberi sokongan moral kepada pemain dalam usaha memastikanTerengganu mampu bangkit di laman sendiri mengakui, turut turun ke tepi padang dari tempat duduk utama stadium untuk meraikan kejayaan Terengganu selepas mengekang lawan dengan 4-0, akhirnya terpaksa akur dengan keputusan saat akhir yang gagal menyebelahi pasukan kesayangannya itu.

“Saya agak kecewa walaupun pada peringkat awal Terengganu membuat satu kejutan yang tidak pernah dilakukan sebelum ini dengan mendahului 4-0, bukan senang lakukan begini.

 “Saya ingat boleh menang dah dengan jaringan 4-0, tinggal tiga minit lagi sebab itu saya turun ke bawah dah untuk tengok dan sambut kemenangan , tiba-tiba berlaku begitu dan penyerang, (Jean-Emmanuel) Effa Owona dengan sikap yang tidak profesional akhirnya dikenakan kad merah.

“Selepas itu pemain mula hilang fokus dalam tempoh masa tiga minit (terakhir), sehingga Kelantan dapat satu gol (agregat 5-5) yang sudah cukup mengheret kita kepada masa tambahan. Masa tambahan kita hanya ada 10 orang, selepas itu Manaf (Mamat) cedera, saya suruh tukar, tetapi mungkin tidak diberitahu, tidak tahulah.

"Tetapi apabila pemain Kelantan nampak `clear card’ , tendang belakang dia dan dia balas tetapi apabila dia kena kad merah, kemudian itu baru pemain (Kelantan) itu terima kad kuning. Saya merasakan pengadil memang lemah,” katanya selepas mempengerusikan Mesyuarat Mingguan Exco Negeri Terengganu, di Wisma Darul Iman, Kuala Terengganu, hari ini.

 Turut hadir, Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Haji Mazlan Ngah.

Dato’ Seri Haji Ahmad Said, berkata yang sama juga berlaku berlaku ketika Effa Owona dijatuhkan dan sepatutnya Terengganu diberikan tendangan penalti, bagaimanapun Effa Owona pula dikenakan kad kuning.

Beliau juga menyifatkan mutu pengadilan lemah juga berlaku ketika perlawanan separuh akhir pertama Terengganu menentang Kelantan Sabtu lalu, apabila pengadil bertindak menghadiahkan sepakan penalti kepada Kelantan walaupun tiada kekasaran dilakukan penjaga gol Terengganu terhadap penyerang Kelantan dalam usaha perebutan bola di gawang.

“Sebab itu saya kata pengadil di Malaysia tidak cukup profesional, tidak cukup standard.Sebab itu saya tidak pegang jawatan dalam persatuan, kalau saya pegang jawatan saya sudah kena pecat.

 “Sebab itu apabila ada desakan supaya saya pegang Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu , saya tak nak, kalau saya pegang saya boleh beri jaminan dalam tempoh masa enam bulan sahaja saya akan kena gantung dan dipecat,” katanya.

Beliau berkata, teguran dan kritikan membina terhadap mutu pengadilan bola sepak negara demi melihat kemajuan sukan nombor satu negara itu dan tudak seharusnya setiap teguran membawa kepada tindakan pemecatan dan penggantungan.

“Sebab itu sukan bola sepak negara tidak akan pergi ke mana, ini akan berlaku. Tegur, gantung.. bukan seorang, berapa orang naib presiden, berapa orang timbalan presiden sudah kena (tindakan). Ini tidak boleh. Sebab ini hak orang ramai dan ramai peminat, kita mesti buat perubahan.

“Kalau pun ada undang-undang yang boleh menyekat orang dari tegur kita, tetapi kita sendiri tidak mahu baiki, tidak boleh..sebab itu saya kata, orang berapa kali dah letak saya supaya pegang, saya kata tidak boleh, saya memang lantang (bersuara),” katanya.

Dalam perlawanan di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, petang semalam, Terengganu gagal melangkah ke pentas final walaupun memenangi perlawanan separuh akhir kedua itu menerusi keputusan 4-2, selepas ketinggalan dengan agregat 6-5.

 Terdahulu, Kelantan merekodkan kemenangan pada perlawanan separuh akhir pertama di Stadium Sultan Muhammad IV, Kota Bharu, Sabtu lalu dengan jaringan 4-1.