Halaman

07 February 2013

DIA ADALAH ISTERI SAYA YANG SAH :YB ZAKARIA, ADUN PAKA

Oleh: Ruslan Abdul Rahman

 “Saya tidak membuat kesalahan, saya berkahwin secara sah dan bukannya ditangkap khalwat, melarikan isteri orang atau anak dara orang atau mencari pelacur,” demikian kata Ahli Dewan Undangan Negeri Paka, Zakaria @ Ariffin Abdullah sebagai mengulas laporan beberapa blog dan akhbar tempatan mengenai perkahwinan ketiganya serta tuntutan cerai dari isteri kedua beliau baru-baru ini.

.
 “Saya bukan berkhalwat dengan isteri orang sampai tiga pagi atau skandal dengan Cina Doll atau berkhalwat di bilik 121...tapi dia adalah isteri saya yang sah sejak beberapa tahun lalu,” sambungnya lagi.

Ditanya mengenai soal dakwaan isteri keduanya yang mengemukakan permohonan cerai dan hal-hal berkaitan dengannya beliau berkata “itu biarlah saya selesaikan, hal rumahtangga’.

Apa yang penting katanya, beliau telah berkahwin secara sah dan apa yang dipaparkan di majalah tentang perkahwinan ketiga beliau itu, sekalipun ia tidak dirancang tetapi harus diterima secara positif untuk hebahan bagi mengelak fitnah.

 “Sebagai wakil rakyat yang mewakili parti saya, saya perlu elak dari difitnah, saya bukan muda remaja yang baru hendak berkahwin untuk membuat jamuan walimatul urus, tetapi siaran di majalah itu boleh diterima sebagai kaedah untuk menghebahkan perkahwinan bagi mengelak fitnah”.

 Katanya, ‘ kalau ada oang hendak cuba fitnah saya bila melihat wanita itu bersama saya...orang akhirnya tahu itu adalah isteri saya yang sah”. 

Baginya perkahwinan bukanlah suatu isu kerana adalah perkara yang diharuskan oleh syarak, itu yang perlu difahami oleh semua sama ada di pihak lelaki atau wanita, sama ada orang politik atau orang biasa. 

Beberapa blog pembangkang termasuk sebuah akhbar harian tempatan cuba membangkitkan isu perkahwinan ketiga Adun Paka itu sebagai suatu perbuatan salah Adun berkenaan.

Blog pembangkang cuba dan akhbar berkenaan mengeksploitasi perkahwinan yang sah ini menjadi suatu kesalahan dengan menggunakan dakwaan-dakwaan pihak tertentu yang tidak berpuas-hati dengan perkahwinan sah itu untuk memburukkan suasana dan cara ini amat bertentangan dengan Islam dengan melaga-lagakan untuk kehancuran rumah tangga orang lain.