Halaman

01 April 2012

Terharu, dua anak cacat terima e-Book

Oleh; Esah Abdullah

“Saya bersyukur kerana kerajaan tidak pernah meminggirkan golongan yang tidak bernasib baik untuk menerima e-Book walau pun anak saya dalam kategori Orang Kelainan Upaya (OKU),” kata Encik Zulkifli Awang, 46, dari Kampung Pasir Panjang, Kuala Terengganu.

Anaknya Ahmad Fahmi, 10, yang mengalami sakit saraf kini berada dalam Tahun Empat di Sekolah Kebangsaan Khas (SKK) Padang Hiliran di sini, menerima e-Book daripada Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said bersama 667 pelajar kawasan Dewan Undangan Negeri (Dun) Bandar baru-baru ini.

Katanya, kesungguhan kerajaan untuk merubah nasib generasi baru hari ini mencapai kejayaan kecemerlangan dalam bidang pelajar amat dikagumi semua pihak sekali gus terbukti kerajaan Barisan Nasional (BN) tidak pilih kasih.

“Contohnya dua anak saya yang cacat pun dapat e-Book,” katanya kepada Teganukita ketika ditemui di majlis pengagihan e-Book Dun Bandar di Kompleks Seri Iman.

Ayah kepada tujuh anak berusia antara 18 hingga dua tahun ini mempunyai dua anak mengidap penyakit saraf iaitu Ahmad Fahmi dan Zul Ashraf,12, yang memerlukan perhatiannya kerana tidak mampu berjalan .

Namun begitu anaknya boleh bercakap dan menunjukkan kecenderungan belajar walaupun agak lambat menerima apa yang diajar.

“Saya sangat berterima kasih kepada kerajaan negeri terutama Menteri Besar, kerana dengan adanya e-Book, dapat membantu proses pembelajaran anak saya lebih cepat kerana ia dapat melihat hanya dengan sentuhan saja,” katanya yang bekerja sendiri untuk menyara keluarga.