Halaman

16 April 2014

Lelaki mati sesak nafas di kebun terbakar/ Tenung isteri sebelum keluar ke kebun.

Rohani menunjukan IC arwah Roslan.
Oleh: Aminudin Ismail.

SEORANG pekebun kelapa sawit, Roslan Abdul Manaf, berusia 55 tahun dari Kampung Anak Ikan, Besut ditemui mati dalam keadaan sebahagian tubuhnya terdapat kesan terbakar di satu kebun kelapa sawit di Kampung Alor Serdang, Bintang, Setiu, petang, semalam.

Ketua Polis Daerah Setiu, DSP Abdul Rahman Raja Mohamed berkata, mayat lelaki berkenaan ditemui kira-kira jam 7.55 petang.

"Tempat si mati djumpai didapati ada sebahagian semak yang terbakar. Adalah dipercayai mangsa mungkin mengalami sesak nafas dan terjatuh ketika berada kawasan itu dan api pembakaran menyambar badan si mati," katanya.

Abdul Rahman berkata, mayat mangsa dihantar ke Hospital Setiu untuk bedah siasat sebelum dituntut keluarga mangsa bekenaan.

Suasana rumah arwah Roslan, hari ini.
Dalam pada itu, isteri pekebun yang meninggal dunia itu, Rohani Omar, 41, ketika ditemui di rumahnya, hari ini berkata beliau redha dengan kehilangan suaminya itu walaupun terpaksa menghadapi tugas yang berat untuk menyara enam anaknya selepas kematian suaminya itu.

"Dua tiga hari sebelum kejadian arwah suami saya agak pendiam malah pada pagi dia nak ke kebun tu, dia tenung saya agak lama seolah-olah ada sesuatu akan berlaku, tetapi saya tidak mengesyaki apa-apa sehinggalah adik ipar saya beritahu, dia meninggal di kebun.

"Saya reda dengan apa yang berlaku dan menganggap ia adalah ketentuan ilahi walaupun selepas ini saya terpaksa menjaga sendiri anak-anak saya tanpa suami," katanya.