Halaman

21 December 2013

Shaari sinonim dengan Bari Kecil.

Shaari..majukan Pantai Bari Kecil
Oleh: Aminudin Ismail. 

PEMBABITANYA dalam soal kemasyarakatan bermula ketika beliau menamatkan persekolahan lagi dengan menyertai pelbagai program yang membabitkan penduduk kampungnya, bermula dari situlah beliau menyimpan hasrat untuk menabur bakti kepada penduduk kampungnya sekiranya diberi amanah untuk menjadi 'ketua kampung'.

Ternyata, hasratnya itu menjadi kenyataan apabila diberi kepercayaan memegang jawatan Pengerusi Jawatan Kuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) pada tahun 2004 lalu.

Mat Shaari Mat Abdul Ghani, 52, tidak melepaskan peluang itu kerana melalui jawatan itulah dia boleh menabur bakti kepada penduduk di kampungnya iaitu Kampung Bari Kecil.

"Saya sememangnya pernah menyimpan hasrat, sekiranya saya diberi peluang untuk menjadi 'ketua kampung' atau Pengerusi JKKK, saya mahu memajukan penduduk Bari Kecil ini, mambantu golongan yang kurang berkemampuan dan berpendapatan rendah dan membela mereka yang kurang bernasib baik.

 "Peluang yang saya terima itu, saya tidak sia-siakan, sehingga ini banyak yang saya sudah lakukan untuk mempertingkat taraf hidup penduduk kampung ini dan membangunkan kampung ini.

"Segala bentuk bantuan yang disalurkan kerajaan kepada rakyat, saya akan sampaikan kepada semua yang layak menerimanya.

"Saya juga membantu penduduk kampung yang layak mendapatkan rumah PPRT, mengubahsuai rumah yang uzur, menaiktaraf jalan kampung, menaiktaraf masjid, memajukan pantai Bari Kecil dan lain-lain," katanya yang gemar bersama penduduk sekiranya ada masa terluang.

Bincang..Shaari sedang berbincang dengan rakanya.
Sebagai 'Ketua Kampung', Shaari masih mempunyai banyak lagi agenda untuk membantu penduduk dan memajukan kampungnya sekiranya masih diberi kepercayaan untuk mentadbir kampungnya itu.

"Bagi menjayakan agenda saya itu, saya mengharapkan penduduk kampung ini terus memberi sokongan kepada Barisan Nasional supaya pelbagai kemudahan dan bantuan dapat disalurkan berterusan kepada penduduk pada masa depan.

Banyak lagi yang saya akan cuba lakukan di kampung ini termasuklah menambah sumber pendapatan penduduk yang berpendapatan rendah," katanya.