Halaman

25 September 2013

Seni Warisan Budaya satu pendidikan melalui Pekan Budaya

Oleh: Mastura Jamaluddin 

Program Pekan Budaya yang diadakan selama tujuh hari bermula pada 21 hingga 27 September di hadapan Pasar Besar Kuala Berang mampu menonjolkan pelbagai aktiviti menarik sebagai seni warisan budaya.

Sempena program tersebut pelbagai kegiatan seperti pameran, jualan, demonstrasi, pertandingan dan persembahan kebudayaan/kesenian melibatkan penyertaan secara langsung dari pelbagai pihak seperti agensi kerajaan,

Badan Berkanun dan swasta, pengusaha–pengusaha, kumpulan–kumpulan kebudayaan dan pertubuhan yang terdapat di sekitar daerah ini.

Ahli Parlimen Hulu Terengganu, Dato’ Jailani Johari berharap melalui aktiviti yang telah dirancang, program berkenaan dapat memperkenalkan keunikan seni dan warisan budaya setempat kepada umum.

Beliau berkata, acara itu dapat mempromosikan keindahan destinasi pelancongan serta produk-produk pengeluaran sesuatu daerah, yang secara tidak langsung dapat menarik minat kedatangan pelancong bukan sahaja ke daerah tersebut, malahan negeri Terengganu, selaras dengan kempen Tahun Melawat Negeri Terengganu pada tahun 2013.

 “Saya yakin dengan pelbagai aktiviti menarik yang diatur sepanjang program ini, mampu memberi impak yang besar kepada daerahHulu Terengganu khususnya dari segi peningkatan ekonomi dan pembangunan selaras dengan transformasi yang sedang dibawa oleh kerajaan.

 “Suka juga untuk saya cadangkan agar pihak penganjur dapat mengambilkira untuk menjadikan seni warisan budaya sebagai satu pendidikan dalam usaha memartabatkan seni warisan budaya ini ke tahap yang lebih tinggi supaya tidak luput dan pupus dibawa arus budaya baru,”katanya sewaktu merasmikan Pekan Budaya semalam.

Pada masa yang sama, program itu juga menyokong usaha-usaha yang dijalankan oleh kerajaan dalam meningkatkan perpaduan masyarakat berbilang kaum selain mewujudkan semangat berpasukan dan berkumpulan yang mempunyai nilai-nilai keharmonian, perpaduan bangsa dan imej kemasyarakatan yang bermoral tinggi.