Halaman

19 April 2013

PRU13: Dato' Che Mat yakin sentuhan peribadi tawan pengundi

Oleh: Aida Abd Rahman

Faktor sentuhan peribadi dan kemesraan yang terjalin sejak sekian lama dengan warga Dewan Undangan Negeri (DUN) Batu Burok menjadi asas utama mengukuh keyakinan calon Barisan Nasional (BN), Dato’ Che Mat Jusoh untuk merampas semula kawasan itu dari pembangkang.

 “Saya sudah lama di sini, saya dapat merasakan kemesraan dengan penduduk menerusi `personal touch’ yang sedia terjalin itu. Jadi sepanjang kempen nanti, saya sudah tidak lagi perlu memperkenalkan diri kerana boleh dikatakan semua pengundi termasuk kanak-kanak sudah mengenali saya.

“Sekarang ini, hanya bergantung kepada pengundi dan saya berharap mereka dapat menilai setiap kebajikan dan bantuan yang disediakan Kerajaan BN selama ini,” katanya.

Dato’ Che Mat Jusoh juga tidak membezakan lebih 28,000 pengundi sama ada penyokong BN mahupun Pas berikutan mereka dilayan sama adil dan pengagihan bantuan disampaikan kepada semua individu yang layak.

“Saya lihat sokongan dari akar umbi, semua kelihatan seronok dan amat membanggakan saya setakat ini. Apabila malam tadi saya memasuki kampung dengan jentera pilihan raya, yang muda-muda bertanyakan siapa calon, jika saya tidak bertanding, mereka mahu tutup markas (tidak mahu sokong).

 “Ini satu petanda yang baik dan bukan bermaksud saya tidak sokong orang lain (calon BN), tapi suara (kehendak) dari bawah, “ katanya. Menurutnya, penduduk sudah menerima pelbagai manfaat hasil keprihatinan kerajaan selama ini, berbanding tiada bantuan yang sewajarnya diberikan wakil rakyat Pas sepanjang menawan DUN itu.

Katanya, bukan sahaja peruntukan RM1 juta setahun untuk membaik pulih rumah, penduduk turut menerima bantuan lain yang tidak putus-putus seperti Bantuan Rakyat 1Malaysia, bantuan 10 buah rumah Program Pembangunan Rakyat Termiskin (PPRT) setahun yang bernilai RM44,000 seunit dan bantuan segera seperti kebakaran serta banjir.

 “Selain itu, segala bentuk bantuan untuk menjalankan perniagaan seperti mesin jahit, mesin membuat kuih, oven dan sepatutnya dengan apa yang sudah kita laksanakan ini rakyat tidak lagi memilih parti lain.

“Jadi, saya yakin boleh memenangi DUN ini, sebab pembangkang pun tidak mesra rakyat, tidak masuk kampung melainkan apabila hampir dengan PRU ini baru hendak masuk kampung. Saya harap rakyat fahahm dan sedar perkara ini,” katanya.

Dato’ Che Mat pernah bertanding kerusi BN pada PRU11 menentang Wan Abdul Muttalib Embong (Pas) dan tewas dengan hanya 140 undi.