Halaman

01 December 2012

Ceria Kabin tawar khidmat terbaik

 Oleh: Suriati Ali 

Pengusaha kabin tersohor Terengganu, Puan Azizah Aziz, 49, mampu melebarkan sayap Ceria Kabin sehingga ke serata negeri walaupun pada awal perniagaan tidak mengenali apa itu kabin.

. Juga tanpa memiliki kelulusan tinggi dan bekalan ilmu berkaitan bidang itu, Puan Azizah kini semakin `gah’ menerima tempahan puluhan kontraktor berjaya, jabatan kerajaan dan agensi kerajaan.

Jabatan Kerja Raya (JKR), Majlis Bandaraya Kuala Terengganu, Yayasan Pembangunan Usahawan Terengganu, Lembaga Pemasaran Pertanian Pesekutuan (Fama) setia menempah produk Ceria Kabin.

 Rata-rata pelanggan mengakui tidak serik berurusan dengan syarikat itu kerana mengetahui produk yang ditawarkan bermutu tinggi, memenuhi citarasa pelanggan, moden dan canggih.

 Pada awal perniagaannya, beliau seakan tidak berani memikul tanggungjawab yang diamanahkan pegawai atasan MBKT bagi membekalkan empat unit kabin ke tapak projek kitar semula

. “Saya bimbang dengan tugasan itu kerana bukan saja tidak mengetahui lokasi pembekal, tiada pekerja, malah tidak mengenali apa itu kabin.

 “Dengan berbekalkan semangat dan dorongan tanpa jemu, keluarga dan suami tercinta, Mohd Zulkifli Nawang, saya nekad melaksanakannya dalam tempoh dua minggu dan pelanggan menerima tanpa runggutan,” kata Puan Azizah.

Bermula dengan tugasan itu, beliau nekad melebarkan sayap perniagaan dengan menawarkan produk yang ada kepada beberapa kontraktor terkenal dan jabatan kerajaan di Terengganu.

 Selepas mendapat kepercayaan pelbagai pihak, Ceria Kabin kini tidak putus-putus menerima tempahan pelanggan tempatan dan luar Terengganu yang menginginkan pelbagai struktur kabin.

Apa yang diminta pelanggan seperti tandas bergerak, kios, chalet, surau dan gerai jualan cuba diusahakan Puan Azizah walaupun ia sukar dilaksanakan.

 Puan Azizah berkata, saban tahun, cita rasa pelanggan sentiasa berubah-ubah, daripada kabin berstrukturkan papan lapis dan kayu kepada aluminium dan pelbagai material moden.

Katanya, apa yang diinginkan pelanggan, dia seboleh-bolehnya cuba usahakan sehingga berjaya memenuhi cita rasa mereka.

“Saya pernah diberikan kepercayaan MBKT untuk menyiapkan tandas kabin Orang Kurang Upaya (OKU), hasil idea dan komitmen pekerja berpengalaman, tandas itu berjaya disiapkan memenuhi cita rasa pelanggan.

 “Apa yang membanggakan, hasil usaha itu turut mendapat perhatian pelanggan luar negara yang meminta Ceria Kabin menyiapkan pondok pengawal di Tasik Kenyir,” katanya.

Bagi mendalami ilmu dan mencari pengalaman dalam pelbagai bidang, pemilik Ceria Kabin itu gemar mengikuti pelbagai program dan aktiviti kemasyarakatan, termasuk kursus hawa dingin, spa dan kecantikan dan seni taman.

 Puan Azizah mengakui melalui pendekatan itu, Ceria Kabin mampu berkembang kerana pelanggan yang dikenali melalui seminar dan kursus banyak membantu mencari pelanggan dan tidak lupa menempah kabin untuk pelbagai tujuan.