Halaman

03 August 2011

Gembira dapat belajar di Tatiuc

Oleh: Suriati Ali



Beberapa Pelajar baru Kolej Universiti Tati (Tatiuc) dari luar Terengganu ketika ditemui melahirkan rasa gembira kerana berpeluang menyambung pengajian di Tatiuc dan berjanji akan berusaha bersungguh-sungguh untuk menamatkan pengajian mereka masing-masing dengan cemerlang.

Seorang pelajar yang ditemui Muhammad Nazren Abdul Rahim, 20, dari Melaka berkata dia gembira setelah mendapat tahu permohonannya untuk mengikuti Kursus Diploma Mekatronik di Tati-UC berjaya diterima dan berjanji akan berusaha untuk menamatkan pengajian bidang yang amat diminati selama ini.

“ Setelah mendapat surat tawaran saya terus membuat persiapan untuk datang mendaftar dan mengikuti kursus di sini dan menggunakan peluang yang ada ini dengan sebaik mungkin bagi mencapai segala impian saya selama ini,” katanya.

Pelajar dari Kuala Lumpur, Nuraisyah Nordin, 20, berkata, dia mendapat maklumat mengenai peluang belajar di Tati-UC daripada internet serta rakan-rakan yang telah belajar di situ dan terus membuat permohonan untuk mengikuti Kursus Ijazah Kejuruteraan Mekanikal di situ.

“ Saya berminat dengan kaedah pembelajaran di sini yang banyak menekankan aspek kemahiran dan praktikal dalam pengajiannya dan ianya menjadi semangat serta pendorong untuk saya belajar di sini sehingga ke peringkat ijazah,” katanya.

Pelajar lain Nazim Khan Shamsuddin, 21, dari Negeri Sembilan berkata, beliau mendapat maklumat mengenai peluang pendidikan di tati-UC daripada rakan-rakan yang telah belajar di situ dan setelah berbincang dengan keluarga, mereka bersetuju saya memohon belajar di sini.

“ Saya akan mengikuti pengajian dalam bidang Sijil Elektronik Industri dan berjanji akan meneruskan pengajian sehingga ke peringkat yang tertinggi iaitu PhD nanti,” katanya.

Nur Adilah Zahari, 21, dari Johor, berkata beliau begitu berminat untuk meneruskan pelajaran di Tati-UC kerana bentuk pengajiannya berbeza dengan university lain kerana tati-UC lebih banyak menekankan kemahiran dan praktikal dan bukannya teori.

“ Saya amat gembira kerana berpeluang belajar di sini dan berjanji untuk belajar bersungguh-sungguh bagi memenuhi impian saya serta keluarga dan akan menyambung pelajaran sehingga ke peringkat Ijazah satu masa nanti dan nanti,” katanya.