Halaman

27 July 2011

Terengganu komited terus penajaan Program Syahadah

Oleh: Aida Abd Rahman



Kerajaan Terengganu bersedia untuk terus menaja Program Dokumentari Syahadah yang diterbitkan Radio Televisyen Malaysia (RTM) pada musim keempat tahun depan berikutan sambutan menggalakkan daripada penonton seluruh negara.

Program yang sudah memasuki musim ketujuh dan kali ketiga dilancarkan di Terengganu sempena Ramadan ini merekod rating lebih sejuta penonton setiap hari.

Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said, berkata kerajaan negeri bersedia untuk memberi komitmen bagi meneruskan penajaan program itu pada musim akan datang dengan memilih negara yang sesuai untuk diketengahkan dalam setiap penerbitannya.
"Program Syahadah ini merupakan kali ketiga Yayasan Islam Terengganu (YIT) bekerjasama dengan RTM dan dipertontonkan menerusi TV1 dan TV2 bermula Ramadan ini.

“Tahun lepas kita jalankan rakaman di China, Korea dan Jepun. Tahun ini kita ke Morocco dan Sepanyol yang merupakan sumbangan kerajaan negeri menerusi Yayasan Islam Terengganu bertujuan memberi pendedahan mengenai perkembangan, kejatuhan dan kebangkitan Islam untuk dihayati seluruh rakyat Malaysia,”katanya kepada pemberita selepas Melancarkan Ihya' Ramadan peringkat negeri Terengganu dan Dokumentari Syahadah Musim Ke-7, di Wisma Darul Iman, Kuala Terengganu, petang semalam.



Turut hadir, Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan negeri, YB Haji Ustaz Khazan Che Mat; Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Perpaduan dan Hal Ewal Pengguna negeri, YB Dr A Rahman Mokhtar; Ketua Pengarah Jabatan Penyiaran Malaysia, Dato’ Nohyati Ismail; Pengarah Yayasan Islam Terengganu, Haji Md Kamaru Al-Amin Ismail dan Pesuruhjaya Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu, Haji Mohd Rozali Salleh.

Dato’ Norhyati berkata faktor jumlah penonton yang memberangsangkan pada musim lalu mendorong siri berkenaan diteruskan.

"Pada musim sebelum ini, siaran sebelah petang iaitu sebelum buka puasa mencatat tontonan hampir 600,000 manakala siaran ulangan pada waktu sahur menarik kira-kira 500,000 penonton dan jika dikumpul sehari mampu menarik kira-kira satu juta penonton.

"Sebab itu kita meneruskan lagi program ini dan selaras dengan peranan RTM untuk menyebar luaskan apa juga maklumat dan pendidikan," katanya.



Menurutnya, dokumentari berbahasa Melayu yang disiarkan menerusi saluran TV1 dan bahasa Inggeris menerusi saluran TV2 sememangnya mempunyai pengikut tersendiri.

Katanya, dokumentari dalam dua bahasa turut dibeli beberapa negara Arab, Brunei dan juga Singapura, selain `menjual’ nama Yayasan Islam Terengganu dalam setiap siri penerbitannya.

Sementara itu, Syahadah kali ini memaparkan sejarah awal kedatangan Islam ke setiap negeri, peninggalan manuskrip dan kitab-kitab lama, peranan ulama dan tokoh agama, yang bertanggungjawab menyebarkan agama Islam di Malaysia.

Program musim ini turut menjalankan penggambaran kesan-kesan peninggalan kerajaan Andalusia sekaligus membongkar kedatangan Islam, kesannya kepada komuniti setempat dan global di Maghribi dan Sepanyol.

Mula diterbitkan sejak 2005, program Syahadah telah menjelajah ke beberapa negara termasuk China, India, Korea, Jepun serta negara bekas jajahan Soviet Union iaitu Uzbekistan, Kazakhstan dan Azerbaijan dengan paparan kehidupan masyarakat Islam di negara terlibat di samping pencapaian mereka dalam pelbagai bidang.

Sebanyak 33 episod dokumentari Syahadah serta satu episode khas `Di sebalik tabir syahadah’ yang berdurasi selama 30 minit bakal menemui penonton pada setiap hari sepanjang Ramadan bermula jam 6.30 petang dan siaran ulangan pada 5.30 pagi di TV1.

Manakala versi bahasa Inggeris pula menemui penonton jam 4 petang dan ulangan jam 4.30 pagi di TV2.